Paul Oosterholt

Meer weten over mijn achtergrond?

In mijn loopbaan ben ik altijd bezig ben geweest met ‘verandering van gedrag’. Dit begon in mijn eerste opleiding tot A- verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis. Ik vond dat ik een belangrijke rol had in het bespreekbaar maken van de gevolgen van ziek zijn met de patiënt, en het leren omgaan met een beperking. 

Dit vond ik ook op de Spoedeisende Hulp (SEH)  een belangrijke taak, dat waren de eerste stressmomenten voor de patiënt. Dit heeft er mede toe geleid dat ik na de somatisch gerichte gezondheidszorg voor de geestelijke gezondheidszorg heb gekozen. Ik had meer tijd om met de patiënt en familie te praten over de gevolgen van ziek zijn, maar ook over de mogelijkheden. Dat betekende veelal veranderen voor een heel systeem.

Na verloop van tijd merkte ik dat ik het leuk vond om collega’s te coachen bij lastige prakrijksituaties of ethische dilemma’s. Hierdoor ging ik bezig met themabespreking en deskundigheidsbevorderingen in mijn eigen team. Dat was voor mij de aanleiding om hier meer mijn functie van te maken. Ik heb de middel Managementopleiding afgerond, maar deze opleiding was meer gericht op het aansturen van teams. Ik wilde meer procesmatig te werk gaan. 

De opleiding GGZ-Verpleegkundig Specialist gaf mij veel handvatten om richting te geven aan mijn eigen rol als behandelaar, maar ook als teamcoach. Hier heb ik mijn stappen kunnen zetten in het inzetten van veranderingen en het begeleiden hiervan. Een voorbeeld hiervan is het project ‘Dwang & Drang in de GGZ’, een landelijk project waarvan ik vijf jaar lang de coördinatie binnen GGNet heb gevoerd. Zo heb ik een jaar lang als ad interim programmamanager 1e psychose gewerkt, binnen een team waar ik tevens als Verpleegkundig Specialist GGZ werkte. Dat was een boeiende verkenning, waarin coachen en sturen elkaar snel konden opvolgen.

In 2005 wilde ik graag een studie starten die me, naast mijn werk als behandelaar jong volwassenen met GGZ problematiek, meer kennis en vaardigheden gaf op het gebied van somatiek. Ik heb de Master Advanced Nursing Practice (MANP) binnen Saxion gevolgd. Deze opleiding was een perfecte aanvulling voor mij na de opleiding GGZ-VS, om een totaalbeeld van de zorgvrager te kunnen krijgen op gebied van psyche en lichaam.

Toeval bestaat niet, tijdens mijn eerste jaar van de MANP opleiding kreeg ik de vraag of ik les wilde geven aan de HBO-V. Men zocht ervaren GGZ professionals. Ik ben met één dag, daarna twee dagen per week voor Saxion gaan werken. In mijn periode als docent binnen Saxion heb ik veel onderwijs gegeven en ontwikkeld. De lessen mocht ik aan een grote, diverse groep studenten van Saxion geven; HBO-V, Social Work, Toegepaste Psychologie, POH-GGZ, MANP, Management in Zorg. Binnen Saxion kreeg ik de mogelijkheid om de studie ‘Advanced Practice in Health Care’ aan de Universiteit van Birmingham te volgen. Deze studie heeft mij verrijkt met het veelzijdig kijken naar situaties en de kunst van onderzoek te doen waarbij functionarissen handvatten kunnen krijgen om hun werk te professionaliseren. Dit helpt mij nu nog in het analyseren van de werksituatie en het zoeken naar gewenste uitkomsten.

In 2014 ben ik, na eerder met een compagnon een trainingsbureau gehad te hebben, mijn eigen bureau begonnen. Ik wilde teamtrajecten doen, met een mix van methodologische analyse en procesmatige opbouw van het team. Dit heb ik binnen meerdere organisaties mogen doen, en dat doe ik nu nog! Een boeiende opdracht om dit met een team te doen.

Naast teamanalyse en teamcoaching heb ik individuele coaching als kernactiviteit. In gesprek met de gecoachte over de vraagstukken, en daarbij hulp bieden in het ontdekken van mogelijkheden. Als derde activiteit heb ik schrijven van (E-Learning) trainingen op verzoek van opdrachtgevers en het geven van trainingen. Geweldig om met een groep mensen te werken aan ontwikkeling en groei. 

linkedin.svg

arrow_upward